Bielsko-Biała. Święty Jan Paweł II blisko nas...

Gwiazdka Cieszyńska

JAWORZYNKA - Różaniec do granic

Zapraszamy do portalu "Gwiazdka Cieszyńska"

Różaniec do granic na Szlakac Papieskich

Relacja

Turbacz, 17 września 2017. Do zobaczenia za rok !

Szałasowy Ołtarz na Polanie Filasowej pod szczytem Turbacza, przyciąga co roku w trzecią niedzielę września sporą grupę osób, pragnących w tym miejscu pożegnać sezon turystyczny na Szlakach Papieskich.
W górach zawsze istnieje ryzyko załamania pogody – takiej sytuacji obawialiśmy się także w tym roku, jednak pochmurne niebo było łaskawe i deszcz nie padał do godziny 15.00, czyli do końca uroczystości.
Gospodarzami spotkania byli jak zwykle Strażacy i Spółka Leśna z Klikuszowej oraz Fundacja Szlaki Papieskie i Ośrodek Duszpasterski na Turbaczu. W tym roku Mszę św. sprawował ks. prałat Stefan Misiniec, opiekun duchowy Szlaków Papieskich, w koncelebrze z ks. Kazimierzem Dadejem, kapelanem Ośrodka Duszpasterskiego przy Kaplicy Partyzanckiej na Turbaczu i ks. Józefem Obłójem, proboszczem parafii MB Niepokalanej w Desznicy w Beskidzie Niskim. Homilię wygłosił Ksiądz Obłój.
Na ołtarzu stały relikwie Krzyża św. Jana Pawła II, przyniesione przez ks. Józefa Obłója, które na zakończenie Mszy św. można było ucałować.

W Mszy św. uczestniczyła Pani Danuta Ciesielska z Środowiska. W naszej kronice przeczytaliśmy wpisy osób z okolicznych miejscowości i wielu miejsc w Polsce, ale także z zagranicy, między innymi z Kanady i Włoch. Najliczniejsza (36 osób) była grupa turystów- pielgrzymów z Jasła i Desznicy, przybyła z ks. Obłójem, wierna od początku istnienia Ołtarza.

Utrwaliła się piękna tradycja, zainicjowana przez ks.Dadeja, który prowadzi grupę osób leśną ścieżką od Kaplicy Partyzanckiej pw. Matki Boskiej Królowej Gorców na Mszę św. przy Szałasowym Ołtarzu, rozważając w drodze Stacje Drogi Krzyżowej.

W przyszłym roku, zbiega się kilka jubileuszy, spotkanie będzie więc miało szczególny charakter: 40-rocznica wyboru św. Jana Pawła II, 65 lat od czasu historycznej Mszy św. odprawionej przez ks. Karola Wojtyłę na Turbaczu i 15-lecie Szałasowego Ołtarza. Będzie to także setny rok od odzyskania przez Polskę niepodległości po latach zaborów.

Dziękujemy - Strażakom i Spółce Leśnej z Klikuszowej za całoroczną opiekę nad ołtarzem (konieczne naprawy, koszenie trawy), za ustawienie imponującego stojaka na mapę Szlaków Papieskich przed schroniskiem, oraz Maciejowi Klimowskiemu z Klikuszowej i Andrzejowi Kosowi z Kowańca za bezinteresowne pomalowanie krzyża – Bóg Zapłać.

W drodze powrotnej wstąpiliśmy do Kaplicy Partyzanckiej na Polanie Rusnakowej, która staraniem nowego Gospodarza i ofiarodawców została pięknie odnowiona. Jest to cenne historyczne miejsce na gorczańskich Szlakach Papieskich. Na turystów czeka zawsze Pan Jezus w tabernakulum i św. Jan Paweł II w relikwiarzu.

Urszula J.Własiuk

Autor zdjęć: Halina Wasyl i Tadeusz Własiuk

Z Gorców do Tymbarku Szlakiem Papieskim - czyli BESKIDZKIE SURSUM CORDA

12 września 2017

Przy „Papieżówce” melduje się dziesięć osób. Mamy ze sobą flagi papieskie i narodowe, ale  przede wszystkim brzozowy krzyż który prowadzi naszą grupę i jest świadectwem naszego pielgrzymowania. Obok wartki szum rzeki Kamienica, słońce nieśmiało pokazuje się zza góry. Rześki poranek. Dobre nastroje, pogoda wspaniała. Kilka wspólnych fotek, ukochana Barka św. Jana Pawła II i ruszamy w góry obierając azymut na Tymbark. Idąc drogą odmawiamy różaniec za naszą Ojczyznę, parafię i rodziny, i taka jest też intencja naszej „odpustowej”pielgrzymki śladami Świętego. Na parkingu spotykamy sporą, zorganizowaną grupę turystów. Przy drodze wojewódzkiej w Lubomierzu wchodzimy w żółty szlak prowadzący przez Jasień na Mogielnicę. Jasień wita nas o godz. 11.00 rozległą polaną i pięknymi, cudownymi widokami gór. Pogoda marzenie! Dla samych tych wspaniałych chwil warto tu być! Spotykamy turystów z Krakowa i redaktora portalu z Limanowej. Chwila odpoczynku na drugie śniadanie. Przy kapliczce modlitwa i ruszamy dalej. Mogielnicę zdobywamy o 13.00. Przy Papieskim Krzyżu modlitwa. Przez niektórych zaliczona też i wieża widokowa. Sporo turystów. Żółty szlak zmieniamy na zielony prowadzący na Łopień. Na przełęczy Rydza-Śmigłego kolejny posiłek. Przed piętnastą jesteśmy na Łopieniu. Tu kolejny ślad św. Jana Pawła II – krzyż postawiony przez parafię Jurków z okazji Jego beatyfikacji. Modlitwa i spokojnym krokiem ruszamy już czarnym szlakiem do Tymbarku. Teraz to już tylko z górki. Mija piętnasta, drogą odmawiamy koronkę do Miłosierdzia Bożego. Przy Domku Myśliwskim opiekunowie tego miejsca częstują nas wodą i proponują jedzenie. Po godz 16.00 wchodzimy w ulicę Podlas a następnie w ulicę Kościelną. Słychać nas – o co zadbał Janek, śpiewamy pieśni Maryjne. Mieszkańcy tychże ulic pozdrawiają nas. Tuż po 17.00 ks. Witold wprowadza naszą grupę do kościoła i udziela błogosławieństwa. Zostajemy na wieczorną msze świętą na której ks. Proboszcz radośnie nas wita, pozdrawia i otacza modlitwą. Dziękujemy kapłanom za tę życzliwość.

Święty Jan Paweł II wędrując górami zachęca nas do aktywnego wypoczynku i modlitwy na łonie natury o czym świadczy napis pod krzyżem na Mogielnicy.
„Wobec piękna gór czuję, że On jest. I wtedy zaczynam się modlić.” Nasza wędrówka tymi śladami jest odpowiedzią na Jego wezwanie tym bardziej że te ślady są tu i pośród nas. Dziękuję uczestnikom i każdemu kto wspierał nasz trud pielgrzymowania, a zarazem już dziś zapraszam na wędrówkę w przyszłym roku w wigilię parafialnego odpustu.